Ingezonden: VVN Katwijk
Het aantal van 53 in het verkeer overleden scootmobielgebruikers in 2023 is een verdubbeling in zeven jaar tijd. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en de ouderenorganisaties ANBO – PCOB verklaren de huidige scootmobiel al jaren niet veilig genoeg. Ze luiden nu de noodklok door weer bij het verantwoordelijke ministerie en de fabrikanten aan te kloppen en te pleiten voor enkele belangrijke aanpassingen. Maar zolang er niets verandert, is het belangrijk om de huidige gebruikers zo goed mogelijk te blijven begeleiden. Truus Gerse van VVN Katwijk: ,,Er is al jaren een grote behoefte aan deze ondersteuning want onze opfriscursus voor scootmobielers op woensdag 8 mei van 10.30 – 15.00 uur was met 48 deelnemers al rap tot de laatste plaats bezet.”
De grootste klacht van genoemde organisaties betreft het gas- en remsysteem van de scootmobiel. Om gas te geven moet de gebruiker de hendel inknijpen en bij remmen moet men deze hendel loslaten. Gerse: ,,Wat zie je juist? Als een scootmobieler schrikt dan knijpt men juist de hendel in met alle mogelijke gevolgen.” De organisaties pleiten dan ook voor een ‘actieve rem’, een rem waarvoor je een hendel moet aantrekken of een noodknop. Het ministerie wil daar niet aan omdat gebruikers, volgens minister Harbers, doordat ze ouder worden, niet de kracht meer zouden hebben om plotseling te remmen door te knijpen wat door de organisaties wordt bestreden. Zij pleiten dan ook hernieuwd voor een actieve rem of een noodknop (waarvan het indrukken geen kracht vereist) bij het ministerie en de fabrikanten.
Nog meer punten van verbetering!
,,Maar je ziet ook meer ongelukken doordat een door een gemeente verstrekte scootmobiel maar drie wielen heeft en daardoor minder stabiel is dan een met vier wielen. Wat dat kan betekenen bij plotselinge sterke zijwind of opstaande schuine stoeprandjes hoef ik hier niet uit te leggen”, aldus Gerse die de opfriscursus 8 mei ook coördineert. Helaas hebben die gemeenten een groot bestand van driewielige scootmobielen in voorraad en kunnen ze nog wel tien jaar vooruit. Een snelle verandering zal er zeker niet in zitten. Gerse: ,,Het is zeker ook een goede zaak om bij de aanschaf van een scootmobiel een rijvaardigheidstraining aan de gebruiker aan te bieden. Daar komt ook onze opfriscursus vandaan die we al vele jaren aanbieden. Belangrijk, zeker als we zien dat ze laagzittend met snelheden tussen de 20 en 35 kilometer aan het immer drukker wordende verkeer deelnemen.”
Alles over scootmobielgebruik te zien op de VVN-website
Voor (toekomstige) scootmobielgebruikers is veel informatie in heldere teksten en duidelijke instructiefilmpjes te zien op de website https://vvn.nl. Klik daar aan ‘Blijf veilig onderweg’ en kies dan ‘Scootmobielbestuurder’. Met de rubrieken ‘Tips en hulpmiddelen’, ‘Kennis opfrissen’ en ‘Verkeersregels’ kan iedereen thuis oefenen. Gerse: ,,Bij onze opfriscursus maken we hier ook dankbaar gebruik van bij de theorieles, de rit in de wijk en bij de parcoursoefeningen met Welzorg.” Meer informatie over VVN Katwijk is er ook op deze website te vinden. Klik maar aan ‘In je buurt’, ‘Zuid-Holland’ en ‘Katwijk’. Daar vindt u het jaarverslag 2023 en nog veel meer lokaal Katwijks nieuws in woord en beeld.
Bron en foto: VVN Katwijk