Op de meeste basisscholen in de gemeente Katwijk wordt in de Week van het Geld (24-28 maart) in groep 7 het thema armoede bespreekbaar gemaakt. Dat gebeurt weer aan de hand van het interactieve lesprogramma ‘Krap bij Kas’.
Het interactieve programma, dat vorig jaar voor het eerst werd gelanceerd, biedt op een toegankelijke manier inzicht in de uitdagingen van mensen met financiële zorgen, zoals armoede of financiële krapte. Door de ogen van de 11-jarige leerling Gijs en door middel van interactie, multiplechoicevragen en korte filmpjes, wordt het onderwerp bespreekbaar gemaakt in de klas.
Gijs komt op het gemeentehuis in gesprek met wethouder Mostert, gaat langs bij het Welzijnskwartier en moet met een beperkt budget weekboodschappen gaan doen. Maar ook de rol van de huisarts wordt duidelijk als het gaat om het bespreekbaar maken van armoede. Daarnaast bezoekt Gijs nog een aantal mooie projecten die zijn opgezet voor mensen met financiële problemen.
David Stelma, leerkracht aan de Groen van Prinstererschool is enthousiast over het lesprogramma: “Dankzij het interactieve lesprogramma “Krap bij Kas” weten onze leerlingen beter dat armoede altijd en overal voorkomt, zelfs in hun eigen dorp. Door er samen bij stil te staan groeit hun bewustzijn, maar weten ze ook wat ze kunnen doen als ze er zelf mee te maken hebben”
Na afloop van de les krijgen kinderen informatie mee voor hun ouders zodat zij ook geïnformeerd zijn over de inhoud van het lesprogramma. ‘Krap bij Kas’ is een initiatief van de Voedselbank en is ontwikkeld in samenwerking met gemeente Katwijk en andere partners.