In de Katwijkse Duinvallei is woensdag de eerste schooltuinles van het seizoen van start gegaan. Kinderen en (groot)ouders van tien schooltuinen werkten samen aan het wieden van onkruid en het bewerken van de grond. De tuinen van drie bij drie meter worden klaargemaakt voor een seizoen met 25 gratis lessen. Ook werden de eerste zes kropslaplantjes geplant.
Samen tuinieren in een historisch gebied
Initiatiefnemer Gerard Bol ziet hoe het tuinieren jong en oud samenbrengt. ‘Het is mooi om te zien dat ouders en andere belangstellenden meewerken. Deelnemers kunnen dagelijks op hun schooltuin terecht tussen zonsopkomst en zonsondergang, net als de Zanderijtuinders van vroeger,’ aldus Bol. Hij verwijst naar het boek ‘Twee palen brood en één kruik koffie’ van Willem van Duijn, waarin het vroegere tuindersleven wordt beschreven.
Natuurbeleving en educatie
Op de schooltuinen leren kinderen niet alleen tuinieren, maar ook over duurzaamheid en de historie van het gebied. Zo wordt plastic vervangen door herbruikbare tassen en gaat een deel van de oogst naar ‘De Voorraadkast’, een initiatief voor mensen die extra steun kunnen gebruiken. Deelnemers leren samenwerken en respectvol omgaan met de natuur.
Naast de schooltuinen biedt het gebied meer groene initiatieven. Er is een pluktuin, een replica van een Zanderijschuurtje met oud tuindersgereedschap en een natuurgebied met een bijenhotel en broedplaatsen voor ijsvogels. Er zijn plekken met geur- en kleurrijke bloemen en struiken die bijen en vlinders aantrekken, een ren met loopeenden waarvan de eieren naar ‘De Voorraadkast’ gaan, en een collectie van 110 fruitbomen. Ook is er een knotessenproject en komt er een mini-Zanderijvlet die vroeger werd gebruikt voor vervoer naar de groenteveiling.
Een open plek voor jong en oud
Volgens Bol is het initiatief meer dan alleen een schooltuin. ‘Ik noem het “schooltuin plus” omdat we niet alleen tuinieren, maar ook de geschiedenis van het gebied delen en duurzaamheid concreet maken. We verbinden jong en oud door samen te werken in het groen.’