Op donderdag 18 april buigt de gemeenteraad zich tijdens tweede (oordeelsvormende) sessie over het raadsvoorstel ‘Voorrangssituatie fietsers op rotondes’ 1). Het collegevoorstel is om, in navolging van omliggende gemeenten, de fietsers voorrang te geven op rotondes binnen de bebouwde kom. Naast deze eenduidigheid volgt Katwijk dan ook de landelijke richtlijn van het CROW om fietsers voorrang te geven op rotondes. Deze richtlijn is vastgelegd in de ‘Duurzaam Veilig-visie’. Naar aanleiding van de eerste (informatieve) sessie heeft GemeenteBelangen vragen gesteld over een aantal genoemde bedragen in het raadsvoorstel.

Standpunten
Tijdens de eerste (informatieve) sessie was er gelegenheid voor insprekers om zijn/haar mening te laten horen. De vertegenwoordigers van de lokale en regionale fietsersbond lieten merken dat zij voor voorrang voor fietsers op de rotonde zijn. De vertegenwoordiger van VVN Katwijk had een minder duidelijk standpunt en gaf alleen 10-voordelen en 10-nadelen als het om aanpassingen van de voorrangssituatie gaat.

Vragen
Naar aanleiding van de eerste sessie heeft GemeenteBelangen informatieve vragen2) gesteld over het kostenplaatje. In het raadsvoorstel wordt onder andere gesproken over een bedragen zoals € 3.300.000 en € 800.000. GemeenteBelangen vraagt zich af waar die € 3.300.000 voor nodig is als de rotondes in de basis als zijn ingericht voor fietsers in de voorrang.

Wel voorrang
Uit de beantwoording blijkt dat de rotondes in de basis zijn ingericht voor ‘voorrang voor fietsers’. Indien de gemeenteraad het voorstel van het college overneemt zijn er wel kosten te maken om de rotondes aan te passen. Deze kosten zijn afhankelijk van hoe de signaleringen dat een fietser voorrang heeft op een rotonde, worden aangegeven (bv. verkeersborden of tekens op de weg). De kosten hiervan bedragen € 3.300.000, maar door een subsidie van 50% van de provincie moet de gemeente uiteindelijk een € 900.000 (raming) uit eigen middelen betalen.

Geen voorrang
Zijn er dan geen kosten als de situatie blijft zoals deze is? Zeker wel!
Uit diezelfde beantwoording blijkt dat dan alle rotondes aangepast moeten worden conform de ‘Duurzaam Veilig’ principes. Zo moeten o.a. de fietsoversteken verplaatst worden. Voor rotondes die ingericht zijn op voorrang voor auto’s gelden namelijk andere marges en afstanden tussen auto’s en fietsers. Zo moet de fietsoversteek op minimaal 10 meter vanaf de rotonde liggen. Voor deze aanpassingen zijn geen subsidies beschikbaar, waardoor een aanpassing per rotonde op zo’n € 800.000 komt te liggen. Dit bedrag is verder niet uitgewerkt, omdat de gevraagde beslissing is om fietsers voorrang te verlenen op rotondes.

Oordeel vormen
In de bebouwde kom van de gemeente Katwijk liggen 14 rotondes. Een eenvoudige rekensom levert al gauw een bedrag op van ruim € 10.000.000 als de situatie van de huidige rotondes niet aangepast wordt naar een voorrangsituatie voor fietsers. De gemeenteraadsleden zullen op donderdag 18 april vast en zeker naar de beantwoording van de vragen van GemeenteBelangen gekeken hebben. Op donderdag 16 mei neemt de gemeenteraad een definitief besluit over het raadsvoorstel.

Bron:
1. Raadsvoorstel ‘Voorrangsituatie op rotondes’
2. Nota van beantwoording van informatieve vragen van GemeenteBelangen over raadsvoorstel ‘Voorrangsituaties op rotondes’

Reclame