Dunavie start een campagne gericht op huurders die vrezen hun huur niet op tijd te kunnen betalen. Met de boodschap ‘We zijn er om te helpen, samen zoeken we oplossingen’ probeert de organisatie de drempel te verlagen voor huurders met (mogelijke) geldzorgen. Uit de praktijk blijkt dat huurders die in gesprek gaan met het hulpteam incasso al snel meer ademruimte ervaren. Hoewel Dunavie niet alle problemen zelfstandig oplost, werkt de organisatie intensief samen met lokale maatschappelijke partners. Zij dachten mee over de totstandkoming van de zorgvuldig opgezette en breed verspreide campagne. Dunavie is vastbesloten om in deze financieel uitdagende tijden een helpende hand te bieden.
Onder andere Grip op de Knip, de gemeente Katwijk, het Jeugdperspectieffonds en Stichting Huurdersbelangen de Duinstreek en vele anderen dachten mee. Gezamenlijk hebben zij, onder regie van Dunavie, de doelgroep en de juiste toon van de campagne zorgvuldig bepaald. Dit is belangrijk met het oog op de gevoeligheid en het taboe rondom armoede en geldstress. De campagne streeft ernaar dit taboe te doorbreken en met een doeltreffende en toegankelijke boodschap naar buiten te treden—zowel online als fysiek zichtbaar via abri’s, posters en flyers in de kernen van de gemeente Katwijk.
Opluchting en dankbaarheid bij vroege melders
Huurders die in een vroeg stadium hun zorgen deelden, ervaren grote opluchting nu ze geholpen worden. Velen van hen zijn dankbaar voor het luisterend oor en de concrete oplossingen die hen zijn geboden. “De steun en het begrip die ik voelde toen ik aan de bel trok, waren welkom en onverwacht,” vertelt een van de al geholpen huurders. “Ik was bang voor de gevolgen, maar de begeleiding die ik ontving, heeft mij echt geholpen. Zo kwam ik met de juiste mensen aan tafel, die mij hielpen inzicht te krijgen in mijn inkomsten en uitgaven. Dat inzicht had ik zelf niet. Tot ik dat inzicht kreeg, kon ik met Dunavie een betalingsregeling afspreken.”
Voorkomen is beter dan genezen
Hoe eerder wij weten dat er mogelijk problemen zijn, hoe beter wij hulp kunnen bieden, zeggen hulpteammedewerkers Jeroen en Patricia. “Ons doel is niet alleen om huurachterstanden te voorkomen, maar ook om mensen op tijd te bereiken en hun zorgen te verlichten. Daarom moedigen we huurders die zich zorgen maken over hun financiële situatie aan om in een vroeg stadium contact met ons op te nemen. We zijn er om te helpen, niet om angst aan te wakkeren. We staan midden in de maatschappij en reiken een helpende hand.” Met deze campagne benadrukt Dunavie de kracht van samenwerking en preventie. Door signalen van geldzorgen in een vroeg stadium serieus te nemen, kan de corporatie huurders niet alleen van advies voorzien, maar ook daadwerkelijke oplossingen aandragen, zoals budgetcoaching of tijdelijke betalingsregelingen.
De campagne van Dunavie is inmiddels op verschillende plekken zichtbaar. Van posters tot online plaatsingen en abri’s in de dorpskernen: overal waar huurders komen, kunnen zij de boodschap tegenkomen. “We hopen dat mensen ook met elkaar durven praten over hun geldzorgen. Het is niets om je voor te schamen en het komt in alle samenstellingen voor, van alleenstaanden tot jongeren, en van senioren tot gezinnen,” vertellen Jeroen en Patricia, die inmiddels al vele huurders hebben gesproken én geholpen.
Met deze stap zet Dunavie zich verder in voor een leefbaar en mentaal gezond Katwijk. Uit onderzoek blijkt dat langdurige geldstress zorgt voor een korter leven, leidt tot depressies en minder sociale contacten.