Het digitaal aanvragen van een parkeervergunning en bezoekersvergunningen is volgens een aantal Katwijkers ‘drama’. Op social media regent het klachten dat het programma niet gebruiksvriendelijk is. Sommige inwoners zijn naar eigen zeggen twee uur bezig geweest met het aanvragen van een vergunning.

Daar komt bij dat de wat oudere medebewoner zonder computer, tablet of smartphone van de gemeente maar in de omgeving iemand moet vragen om de vergunning te controleren of aan te vragen. ‘Kunt u geen hulp krijgen? Dan kunt u natuurlijk contact met ons opnemen,’ schrijft de gemeente, maar dat lijkt ook niet goed te gaan. Bij de SGP Katwijk is een verhaal binnengekomen van een weduwe zonder kinderen, woonachtig in een bejaardenwoning, die over haar bezoekersvergunning belde en vervolgens van de telefoniste van het gemeentehuis hoorde dat er helemaal niets voor ouderen zou zijn geregeld. Ze kon worden doorverbonden naar de desbetreffende afdeling, maar dat zou niets opleveren. Toen werd gevraagd “maar kan ik dan helemaal niets doen?”, werd aangegeven dat zij een brief kon schrijven naar die afdeling. De SGP wil nu van de wethouder opheldering.

De inwoners mét internet, maar misschien niet werkzaam in de IT-sector, hebben ook moeite met het systeem. ‘We zijn met twee man 2 uur bezig geweest maar komen er niet uit. Uit dit ontzettend onvriendelijke programma!’ Een andere inwoner heet bijna de telefoon maar uit het raam gegooid.

De gemiddelde Katwijker kan prima uit de voeten met dit systeem. Echter is het voor een groep mensen die niet de hele dag op een smartphone zit, blijkbaar behoorlijk lastig. Gelukkig willen Katwijkers elkaar graag helpen, dat blijkt ook op social media waar tips en tricks worden gedeeld.

Reclame