Tussen Leiden en Utrecht gaan 2 keer zoveel treinen rijden door akkoord van provincie Zuid-Holland met Leiden, Alphen aan den Rijn en regio Holland Rijnland.
Een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk, een ongelijkvloerse kruising bij Zoeterwoude en andere maatregelen voor een betere spoorlijn Leiden-Utrecht. Die kunnen voor eind 2026 worden genomen dankzij aanvullende afspraken over financiering die op donderdag 12 januari zijn vastgelegd tussen de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Leiden en Alphen aan den Rijn en de regio Holland-Rijnland. Deze partijen werken samen aan verbetering van de spoorlijn met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en alle andere gemeenten langs de spoorlijn.
Wethouder Relus Breeuwsma van Alphen aan den Rijn en portefeuillehouder Gerard Mostert van regio Holland-Rijnland ondertekenden met gedeputeerde Frederik Zevenbergen verschillende overeenkomsten zodat de realisatie op volle kracht verder kan. Wethouder Ashley North van Leiden ondertekent digitaal.
Frederik Zevenbergen: “We zijn heel blij met de verbeterde dienstverlening aan de reizigers tussen Leiden-Utrecht nu de trein straks 4 keer per uur gaat rijden. Samen met andere partijen zijn we erg betrokken bij het optimaliseren van het spoor. Daar gaan huidige en ook nieuwe OV-reizigers veel aan hebben.” Sinds 13 december 2021 rijden in de brede spits (van circa 6 tot 10 uur en van 15 tot 20 uur) 4 treinen per uur in beide richtingen. Daarnaast zijn al verschillende spoorwegovergangen veiliger gemaakt en werden onbewaakte overwegen opgeheven.
In december 2021 is tussen alle partijen overeenstemming bereikt om op werkdagen de gehele dag 4 keer per uur een trein te laten rijden. Voor de uitbreiding naar 4 treinen per uur de hele dag (tussen ca 6 en 20 uur) maakt de provincie een ongelijkvloerse kruising van het spoor en de N11 met de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude. ProRail onderzoekt samen met advies- en ingenieursorganisatie Arcadis de mogelijkheden voor het nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk en werkt hiervoor een plan uit. ProRail is ook verantwoordelijk voor aanpassingen aan het spoor zodat het station in de dienstregeling opgenomen kan worden. Het is de ambitie alle maatregelen voor eind 2026 af te ronden.